Recensie: Hugh Maaskant - Architect of Progress

Zoom in op afbeelding
Naar grootformaat afbeelding
Zoom in op afbeelding
Naar grootformaat afbeelding
Zoom in op afbeelding
Naar grootformaat afbeelding

03-12-2013 - Architect Paul Kroese nam drie jaar geleden het initiatief voor deze langverwachte Engelstalige (her)uitgave van "Hugh Maaskant - Architect van de vooruitgang." Hij was gefascineerd door het werk van Maaskant, maar kon geen exemplaar van de Nederlandstalige editie uit 2003 bemachtigen.

tekst: Bart van Hoek / beelden uit het besproken boek

"Hugh Maaskant - Architect of Progress" vertelt het verhaal over een van de grote Nederlandse naoorlogse architecten. Het boek is gebaseerd op het proefschrift van Michelle Provoost. Zij koos voor een typologische indeling van de 15 hoofdstukken, waarin ze bekende en minder bekende gebouwen van Maaskant behandelt. Zo is er een hoofdstuk over de fabrieksgebouwen, de bedrijfsverzamelgebouwen als Het Groothandelsgebouw, maar ook over de vele woningbouw en scholen die vooral in Brabant verrezen. Het boek besluit met een hoofdstuk over Maaskants meest omstreden gebouw, het Provinciehuis voor Noord-Brabant in Den Bosch.

De kern van Maaskants oeuvre wordt gevormd door gebouwen voor de Nederlandse zakenwereld. Het grootste hoofdstuk gaat over de vele fabrieken die hij ontwierp. Aanvankelijk ontwierp Maaskant fabrieken waarbij iedere functie zijn eigen herkenbare bouwdeel kreeg. Later worden zijn fabrieken steeds meer één gebouw, in één gebaar. Gebouwen met grote glazen puien die worden bekroond met lichtreclame. Maaskant maakte vele studiereizen naar de Verenigde Staten waar hij zich liet informeren over de laatste ontwikkelingen op het gebied van architectuur en techniek. Hij was bijvoorbeeld geïnteresseerd in de komst van de vorkheftruck en paste zijn ontwerp voor het Groothandelsgebouw hierop aan.

Naast zijn ontwerpen voor fabrieken, kantoren en een aantal grote publieke gebouwen is zijn architectenbureau verantwoordelijk voor het ontwerp van ruim 10.000 huizen en vele scholen. De meeste van deze gebouwen zijn gerealiseerd in de provincie Noord-Brabant. De gebouwen werden uitgevoerd volgens standaardontwerpen en zorgden voor een constante stroom van inkomsten in het architectenbureau.

De architectuur van Maaskant wordt in het verloop van de tijd steeds uitgesprokener, moderner, met ruwe betonnen constructies. Voorbeelden zijn het kantoorgebouw voor Tomado in Dordrecht, de boomerang-vormige kantoorvleugel boven een vijver voor het Amerikaanse bedrijf Johnson Wax te Mijdrecht en natuurlijk het Provinciehuis aan de rand van Den Bosch.

Aan het architectenbureau komt na de pensionering van Maaskant in 1975 vrij snel een einde. Zijn gedroomde opvolger Senf overlijdt nog hetzelfde jaar. Bovendien veranderen de ideeën over de gebouwde omgeving in diezelfde periode. Die veranderingen werden al aangekondigd door de kritiek bij de oplevering van zijn laatste grote gebouw, het Provinciehuis dat als fascistisch wordt bestempeld. Provoost illustreert die veranderingen met het stadhuisontwerp voor Amstelveen. Maaskant ontwierp een grootschalig gebouw dat sterk leek op de parlementsgebouwen in Chandigarh in India. Uiteindelijke ontwierp zijn partner Van Dommelen een kleinschalig structuralistisch gebouw dat meer past in de tijdgeest.

Een mooie aanvulling op de oorspronkelijke uitgave is de fotoserie van Iwan Baan met enkele van Maaskants bekendste gebouwen. In de rest van het boek worden de gebouwen immers alleen geïllustreerd met archiefmateriaal: schetsen, tekeningen en (zwart/wit)foto's van na oplevering. Indrukwekkend in deze serie zijn de luchtfoto's van bijvoorbeeld de pier te Scheveningen en de kantoortoren in Utrecht. "Hugh Maaskant - Architect of Progress" is een boek dat in iedere boekenverzameling over moderne architectuur thuis hoort.

Informatie: Hugh Maaskant - Architect of Progress / Auteur: Michelle Provoost / Uitgever: nai010 uitgevers / Hardcover / Engels / 416 pagina's / ISBN: 978-90-5662-803-1

Recent Architectuur Nieuws

(21-03-2017) - Open Toren Dag in Amsterdam